måndag 24 oktober 2011

Saknar trafikundervisningen i skolan.

Det arbetas hårt i nollvisionens anda.
Det byggs mötesfria vägar, det byggs bilar med krockzoner, ABS-bromsar, antisladdsystem, automatiska inbromsningssystem, backsensorer, allt för att kompensera bilförarnas tillkortakommande.
Detta arbete är viktigt, men trots detta omkommer c:a 300 människor/år i trafiken.
Nu är det dags att ta tag i bilföraren.
Hur får vi hänsynstagande, empatiska, omsorgstagande, regelföljande bilförare?
Trafikskolorna kämpar hårt med detta, men får kontakt med eleverna först i 17-18-årsåldern och har väldigt kort tid till förfogande för att skapa varaktig påverkan.
Vilken trafikutbildning får våra barn de första 16-17 åren?
Förr hade vi trafikundervisning i skolan, som faktiskt gav en viss grund att stå på.
Nu är det dags att återuppväcka och utveckla denna undervisning i skolan.
Inrätta ett skolämne (trafik) från årskurs 1 t.o.m. gymnasiet. Då finns möjligheten till en varaktig påverkan av trafikbeteendet.
Skansenskolan i Mörbylånga hade under några år mopedutbildning, vilket gav bra resultat när dessa elever kom till körkortsutbildningen.
Dagens 15 - 30-åringar är en mer eller mindre förlorad trafikgeneration.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. För några år sedan skulle jag köra min yngste till en träning. Det var mörkt ute. Då såg jag en av hans klasskamrater på cykel på väg till träningen utan lyse. Jag stannade bilen och sa: Men xxx! Du kan ju inte cykla i mörkret utan lyse.
    Svaret kom blixtsnabbt:- Jag behöver inget lyse för jag ser ändå!
    Utbildning behövs!
    Jag vet en senior i Färjestaden som skulle passa kanon för sådan utbildning. ;-)

    SvaraRadera
  2. Ska på trafikkonferens på torsdag. Får se hur tankegångarna går där.
    Du skulle kunna sätta sprätt i utbildningen här.

    SvaraRadera