onsdag 16 januari 2013

Massor av olyckor,

De senaste dagarna har ett enormt stort antal olyckor skett på våra vintervägar.
Den värsta utanför Helsingborg, där ett hundratal fordon var inblandade. Väglaget var ishalka och sikten p.g.a. dimma 10-15 meter.
Vad kan orsakerna till denna olycka vara?
Ja, inte är det väglaget eller sikten.
Efter förhållandena var hastigheten för hög. Avstånden mellan fordonen för korta.
Val av däck för dåliga. Någon hade sommardäck. Enda vettiga däcksvalet på ishalka är dubbdäck, oavsett vad som sägs och skrivs om dessa.
Har man en bil med antisladdsystem så gäller dubbdäck. Systemet kräver fäste.
Dock måste bilförarna skärpa till sig. Vi har vinterväglag och vi måste någon gång fatta att vi måste anpassa oss efter det.

1 kommentar:

  1. Håller med! Så sent som idag hörde jag på radion en räddningsledare yttra sej om orsaken till dödsolyckan utanför Tingsryd. Det var det dåliga väglaget, sa den fan! Bullshit! Någon, inte något har givetvis orsakat olyckan. Och så är det alltid. ALLTID! Jag har själv kört av vägen flera gånger, men jag kan inte skylla på något annat än mej själv. Som du säger; kört för fort, brustit i uppmärksamhet osv. Jag har länge saknat trafiklärarnas åsikter i media vad gäller denna fråga. Jag kommer så väl ihåg det första och sista man fick lära sej i körskolan: ANPASSA HASTIGHETEN EFTER RÅDANDE FÖRHÅLLANDEN! AMEN!

    SvaraRadera