onsdag 30 oktober 2013

Efter 68 år.

Kolla!
Det tog bara 68 år, tills jag äger en cykelhjälm.
Nu kan jag titta mina barnbarn i ögonen utan att skämmas. De kanske tycker det var lite onödigt. Inte vet jag.
Med tanke på att Trafikverket inte bryr sig om jag har hjälm eller inte, så är det konstigt att man har skapat en lag från 1/12-13, som skärper användandet av mobiltelefon vid färd med motordrivet fordon. Där säger man:
"Förare av motordrivet fordon får vid färd ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.
Inverka menligt = Surfa, knappa in adresser, spela spel.
Bryter föraren mot detta kan hen dömas till penningböter.
Alltså: Inget förbud, men en tanke att bilförarna ska tänka sig för.
Så efter 1/12 2013. Tänk er för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar