fredag 31 juli 2009

Hastighet

Skillnaden i risk mellan 30km/tim och 50km/tim kan beskrivas lättast vid passerande av en buss vid hållplats. Om jag befinner mig vid bussens bakdel när någon går ut framför bussen kan jag vid en hastighet av 50km/tim inte stanna, inte heller börja bromsa, utan jag kör på den gående i en hastighet av 50km/tim. Om jag däremot sänker farten i tid till 30km/tim och utgår ifrån att någon kommer att gå ut framför bussen, kan jag stanna i tid. Vid en påkörning i 50km/tim dör 8 av 10. I 30km/tim klarar sig 8 av 10.
Hastighetens betydelse och hastighetsuppfattningen är ett av de största problemen i trafiken idag. Jag hör fortfarande, oftast män, skryta över hur kort tid de färdats mellan ex.vis Kalmar - Stockholm. Ska man applådera eller gråta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar