torsdag 30 juli 2009

Ibland händer det att jag får lyfta sombreron och förvånat titta och som idag läsa något som upprör och ställer frågor.

En krönika i Expressen den 24/7, skriven av Martin Ängeby, 38 år, sociolog, statsvetare och folkpartist måste suttit i solen för länge. Han likställer att lära sig fiska, klippa gräs, måla trädgårdsmöbler, hugga ved och koka saft med att lära sig köra bil. Som en kollega sa:"okunskap kan man utbilda bort, men dumhet". Sociologi=vetenskapen om hur människor fungerar i grupp.

Har han inte gått ngn. utbildning för att nå dit?

Kanske hans föräldrar utbildade honom ?

Han anklagar trafikskolorna för att vara giriga. Detta vittnar om ännu mer okunskap. Trafiskolebranschen är den ultimata lågbudgetbranschen.

Han anklagar trafikskolorna för att försöka stoppa privatutbildning, när det i verkligheten är så att de allra flesta trafikskolor inlemmar det privata i utbildningen i mycket hög grad.

Den 25/7 hoppar Expressens chefredaktör på okunskapsspåret. Beklämmande.

Dock finns en punkt, som bägge skribenterna, enligt mig, har rätt i och det är handledarutbildningen där även jag tycker att det är märkligt att föräldrar som har flera barn måste gå och betala för en utbildning per barn.

6 kommentarer:

  1. JAG Då?! Jag vill också vara med bland dina vänner och bli länkad. Tack tack, det var allt jag ville.

    Kram och hej.

    /Teza

    SvaraRadera
  2. Härligt att du äntligen är igång!
    Kan du inte en gång för alla förklara hur det funkar med alkohol och bilkörning dagen efter? Du vet den matematiska formeln du alltid får förklara för mig...

    Och så glöm inte den om att köra förbi en buss i 50 resp 30 km/h!

    SvaraRadera
  3. Självklart Teza ska du finnas med som extra expert. Välkommen

    SvaraRadera
  4. Återkommer om alkohol och dagen efter och vidare om hastighet.

    SvaraRadera
  5. Det här känns riktigt bra!

    Jag har inte hört talas om en liknande blogg och jag tror att denna kommer att kunna engagera ytterligare när det gäller trafik. Då jag ofta har fått frågor om trafik med orden "du är ju son till en trafikskollärare så du borde väl veta" så kan jag nu istället lotsa dessa till din blogg. Skönt!

    SvaraRadera
  6. Härligt!
    Hoppas jag kan vara till en enkel hjälp i frågor som ofta kommer upp.

    SvaraRadera