lördag 12 september 2009

Spelregler

För att vårt liv ska fungera, finns det en massa regler som vi måste förhålla oss till och att leva efter. Det stora flertalet av dessa regler lär vi oss av våra föräldrar, syskon, kamrater och andra vuxna. Om dessa, våra förebilder, tummar på viktiga regler, så får vi en plattform att stå på, som är mycket instabil. Vi bryter mot regler när dessa inte passar våra syften och tycker det är helt ok. att göra det. Regler som tillkommit i sann demokratisk anda. Vissa regler, som att gå före i korvkön, är heliga, det är nästan dödsstraff på det. Att stjäla ett äpple på Konsum likaså.

Men att stjäla trafiksäkerhet från våra medtrafikanter är en rättighet vi bara tar och tycker det är helt ok.

Blev idag, som varje dag, omkörd på Ölandsbron, av bilister som " skiter fullständigt i gällande hastighetsgräns ", vilket tyvärr inte förvånar längre, men när detta sker av bilist med en grön skylt med texten" Övningskör ", då blir jag väldigt trött i sinnet. På passagerarplats sitter en handledare, som har körkort och gått handledarkurs och ska handleda sin son eller dotter in i trafikens livsfarliga spel, som inte har någon respekt för de regler som gäller. Vilken signal sänder detta till den blivande körkortsinnehavaren ?

Är föräldrar inte mer rädda om sina barn än så ?

Men jäklar i min lilla låda om mina barn måste åka buss till skolan eller om klassen är 27 elever stor eller om det är rörigt på p-platsen vid skolan eller maten inte smakar eller de måste ha utegympa när det regnar, då j-lar i mig.

3 kommentarer:

  1. Jag blev omkörd på bron häromdagen när det regnade. Det var gott om plats framför mig och ändå var föraren tvunga att gå in precis framför mig och skvätta ner hela min bil så jag inte såg någonting utan fick slå på vindrutetorkarna på högsta fart. När jag av ilska blinkade med hellysena bromsade han in tvärt och började fäkta med armarna, totalt oförstående om vad han gjort för fel.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är hänsyn till andra trafikanter inte speciellt vanligt. Du är som trafikant skyldig att om möjligt inte utsätta andra trafikanter för smutsstänk. På Ölandsbron är detta mycket enkelt. Den här trafikanten kunde varit kvar i vänster körfält tills han var så långt framför att du inte behövde bli nerstänkt.
    Men som sagt: Grundlagen om hänsyn verkar bortglömd.

    SvaraRadera
  3. Han var tydligen duktigare på att visa ilska än att visa hänsyn. Inte alls ovanligt på svenska vägar.

    SvaraRadera