fredag 18 september 2009

Vägarbete på Ölandsbron

Varför är så många stressade?
Nu är det vägarbete på Ölandsbron. En liten sträcka är 30-begränsad. Herregud vilka köer det blir.
Varför?
Jo, en stor del av alla stressade bilförare väljer vänster körfält, vilket gör att dessa måste byta till höger körfält vid vägarbetet. Detta och inget annat gör att stopp och kö bildas. Om alla som vet om vägarbetet höll höger körfält skulle detta inte inträffa.
Enkelt eller ?

6 kommentarer:

  1. Jag var själv orsak till köer idag. Men det berodde på att jag höll 30 och bakomvarande tvingades bromsa ner. När 30-sträckan var slut var kön bakom mig lång och tät.

    SvaraRadera
  2. Du kan aldrig vara orsaken till en kö om du håller hastighetsbegränsningen. Bakomvarande dock.

    SvaraRadera
  3. Men alltså, om någon nu har fattat beslut - rätt eller fel - om att hålla två filer öppna fram till vägarbetet, så måste det väl ändå vara meningen att bägge filerna ska användas? Och ännu mer vara fullt ok att göra det. Annars fattar jag inte vad vi får för sjukt tillstånd. Som sagt, beslutet att hålla två filer öppna kanske är felaktigt, men då är det beslutet som ska hudflängas, inte bilisterna som kör så som det uppenbarligen är tänkt att man ska köra.

    Sedan finns hela den svävande frågan om bron, dess "kvalitet" och alla dess vägarbeten (på och kring bron), som överskuggande allt annat. Någon eller några, sannolikt på Vägverket, måste vara inkompetenta på en historiskt "hög" nivå. Kantbalkarna som man nu härjar med byttes ju för bara ett par år sedan. Det här är rent tragikomiskt.

    SvaraRadera
  4. När det finns två markerade körfält så gäller följande. Vid hast.begränsning max.70km/tim kan man välja vilket körfält man vill åka i. Då är det helt ok. att välja det vänstra över hela bron om vägarbetet inte vore ivägen. Om däremot hast.begr. är över 70 kan man inte välja vänster körfält. Det är då enbart till för omkörning.
    Nu är vi i våra trakter inte vana vid köer, men självklart ska man släppa in trafik från det vänstra körfältet.

    SvaraRadera
  5. Att det var så här det låg till hade jag ingen aning om. Det innebär med andra ord att om man kommer från kalmarsidan är vänster körfält endast en omkörningsfil och inget annat fram till det att skylten med 70 kommer? Därefter är det fritt filval som gäller med den följden att man bör hålla sig i höger körfält, eftersom vägarbetet närmar sig och där är det endast ett körfält? Har jag uppfattat detta rätt nu?

    SvaraRadera
  6. Hastighetsbegr. avgör om jag kan välja vilket körfält jag vill köra i, under förutsättning att körfälten är markerade. Upp t.o.m. 70 km/tim kan jag välja vilket körfält jag tycker passar mig bäst. Över 70 är vänster körfält endast ett omkörningsfält.

    SvaraRadera