tisdag 1 december 2009

Svenska futtiliteter!

Såg programmet Sommarpratarna på TV och lyssnade noga på Hans Rosling och Mustafa Can bl.a. När man får höra vilka hemskheter och bekymmer som präglar människors liv, får man perspektiv på problem och inser snart att ett vägarbete på Ölandsbron, nya hastighetsgränser på vägarna och en avgift på 20:- för en lärarlunch är verkliga futtiliteter.

Vi lever i Sverige fortfarande i en liten ankdamm, fjärran från den riktiga verkligheten.

När ska vi vakna ur vår Törnrosasömn?
Är det inte dags att vi ägnar vår energi åt verkliga problem och inte åt sån`t som bara gäller vår egen bekvämlighet.

5 kommentarer:

  1. Fanken också, missade det. Har sett och framförallt hört Hans Rosling några gånger tidigare. (Mustafa får jag hålla utkik efter.) Rosling är helt suverän. När han plockar upp lite rekvisita ur kavajfickan för att förtydliga något blir saker och ting ganska läskiga.

    SvaraRadera
  2. Han ( Rosling ) är så klockren. Han sa bl.a. om uttrycket att välja mellan pest o kolera, så ska man välja kolera, för det går att bota. Mustafa Can har skrivit en bok om sin mor. Den boken kan jag varmt rekommendera.

    SvaraRadera
  3. Tomas - A living thing2 december 2009 kl. 12:28

    Tack Anders för ett bra julklappstips. (Boken.) Nu tänker jag sätta mig och skriva kring ett inslag jag hörde nyss i nyheterna. Försäkringskassan kräver heltidsarbete av svårt cancersjuka, trots att läkare bedömer att berörda har begransad tid kvar att leva. Detta måste innehålla en hel del missförstånd, för det kan och får inte vara sant.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är alltid mycket viktigt att sätta perspektiv på saker och ting. Jag var nere och satte mig i "lejonkulan" på Skansenskolan igår och fick till mig en hel del beska kommentarer kring 20:- för att äta pedagogisk lunch på sin arbetstid. Man måste självklart visa respekt för ett helt kollegiums frustration och ilska, men i perspektiv till de större diskussionerna blir det så klart futtiliteter. Men som beslutsfattare och den som bär ansvar för dessa "sanslösa" beslut kan ibland perspektivbilden också se just "sanslös" ut.

    SvaraRadera
  5. På faddergalan i TV hade Johan Rehborg och en kvinnlig skådespelare jag glömt namnet på,olika sketcher om vad vi betalade 100:- för. Här framkom de rikes viktigheter. I perspektivet hur fattiga har det i alla länder, blir man beklämd. 20:- för en middag är inte ens självkostnad på sta`n.
    Alla som äter ute betalar mellan 60:- och 80:- för en lunch. I och för sig väljer man då sitt sällskap. men tycker man så illa om sina elever, kanske man inte ska vara lärare.
    Jag förstår om ni tycker att era förslag inte är sanslösa. Däremot tycker jag mottagandet är sanslöst.

    SvaraRadera