måndag 21 februari 2011

Buss o lastbil och halt väglag.

Många tragiska olyckor har hänt denna vinter, med bussar och lastbilar, som i halt väglag inte kunnat stannat bl.a vid övergångsställen, med dödsfall som resultat.
Det är kanske dags att utrusta tyngre fordon med dubbade vinterdäck. Debatten om dubbdäck har ju som vanligt varit het. I det väglag vi har haft både denna och förra vintern, så är dubbdäck det absolut säkraste. Jag bilade till Linköping t.o.r. i lördags och blev fundersam över tyngre fordons hastighet i det hala väglag som rådde. Det är kanske inte så konstigt att det händer olyckor med bussar och lastbilar inblandade. Tung lastbil i 90 km/tim på halt underlag är ingen bra kombination.
Läste i 1934 års Automobilförordning. Då 1934 var högsta tillåtna hastighet för buss och tung lastbil i tättbebyggt område 25-35 km/tim beroende på vikten. Utanför tättbebyggt 30-40 km/tim. Självklart har utvecklingen gått framåt, men frågan är om en tredubblad hastighet är vettigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar