tisdag 1 februari 2011

Gående ytterligare utsatta.

Enligt statistiken omkommer flest gående när de korsar gatan på ett övergångsställe.
Kanske inte så konstigt, eftersom de flesta gående korsar gatan där. Dock hävdas att när man korsar en gata på annan plats, är man mer uppmärksam och därför korsar gatan säkrare. Detta gör att fler och fler kommuner tar bort övergångsställen och ersätter dessa med en form av gångpassager (som undre bilden). Dessa passager kan missuppfattas som övergångsställen och då ökar riskerna för gående, eftersom de inte har företräde där.
Problemet är inte övergångsstället eller de gående. Problemet är bilförarna som inte anpassar sin hastighet, har skärpt uppmärksamhet och visar den hänsyn som de skall mot oskyddade trafikanter.
Gruppen gående (från 1år till 100 år) har kanske ingen utbildning i trafik. Bilisten har dock utbildningen och kravet på sig att ta särskild hänsyn till oskyddade trafikanter. Man skjuter alltså på fel trafikantgrupp, när man tar bort övergångsställen. För att göra övergångsställena säkrare, borde det kanske var begränsad hastighet till 30 km/tim vid dessa. Nollvisionen kommer förmodligen att kräva max. 30 km/tim i tättbebyggt område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar