tisdag 21 februari 2012

Bilupphandling i Mörbylånga kommun?

Efter artiklar i Ö:a Småland, Barometern och Ölandsbladet ang. Mörbylånga kommuns s.k. bilupphandling, blir jag som skattebetalare i kommunen mer o mer fundersam.
Jag kräver att mina skattekronor förvaltas på ett mycket ansvarsfullt sätt.
Denna bilupphandling pekar i helt motsatt riktning. Ju mer man sätter sig in i detta, desto fler frågor väcks.
En anbudsförfrågan ska väl skrivas, så att alla bilföretag har en rimlig chans att delta?
Allt för att få ett så bra pris som möjligt. Eller?
Nu blev det inte så, utan kanske ett pris som är uppskattningsvis 2-6 miljoner dyrare?
Kommunen kände sig trygg med detta eftersom anbudet gick till 2 företag.
Detta väcker tyvärr nya frågor.
I de företag, som det gäller, är ägande och styrelsesammansättningar sådana att samma namn figurerar både här o där. Kanske är helt okey, men känns verkligen inte bra!
Nej, riv upp denna bilupphandling och gör om och inte som kommunchef Staffan Larsson tycker, vänta i fyra år.
Enligt Barometern 18/2, så är inga avtal undertecknade.
Arbeta fram ett nytt anbudsförfarande, gjort på en seriös analys, som verkligen jämför kostnader för Ägande-Leasing-Hyra. Att detta sker kvart i tolv(enl. S.Larsson) är likväl tvunget.
Ta hjälp av folk som kan bilupphandling.
Till Dig centerpartist som tycker att detta är gnälligt, vill jag säga.
För 2-6 miljoner skattekronor gnäller jag definitivt.
DET BORDE DU OCKSÅ GÖRA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar