torsdag 24 juli 2014

Den farliga vänstersvängen.

Återigen har det inträffat ett antal olyckor i samband med vänstersväng på öländska vägar. Ett antal människor skadade helt i onödan.
Hur undviker vi dessa olyckor?
1. Vet jag var jag ska svänga, ja, då kan jag planera svängen. Har jag trafik bakom mig kan jag stanna i god tid på P-plats eller busshållplats och släppa förbi trafiken och när jag har tomt bakom kan jag genomföra vänstersvängen. Nu kan det vara mycket trafik bakom och då kör jag vidare och vänder, för att sedan göra en säker högersväng.
Jag får inte bli stående mitt i vägen med trafik bakom.
2. Vet jag inte säkert var jag skall svänga, ja då noterar jag var och fortsätter förbi och vänder.
För oss som befinner oss bakom, måste hålla stora avstånd. Vi ska absolut inte behöva köra in i bilen framför.
Det är hög tid att vi tar vänstersväng utanför tättbebyggt område på allvar.
PLANERING OCH STORA AVSTÅND.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar