lördag 12 juli 2014

Trafikens Vi o Dom.

Barometern idag har ett reportage om fortkörning och hur du kan undgå att betala dina böter.
Jonatan Bergöö ställer många svettiga frågor om det moraliska i detta.
Frågan är viktig.
Hur ställer vi oss till en fortkörning?
Det verkar som om de flesta tycker att detta bara är en liten förseelse.
Detta bottnar till slut i vi o dom tänkandet. Jag som bilist vet allt och har alltid rätt. Jag som cyklist har alltid rätt. Jag som gående har alltid rätt.
Vi lever alla i trafikens värld. Vissa av oss har grundläggande kunskaper om trafikens regler (bilförare, motorcyklister och mopedister).
Vissa har inte dessa kunskaper, men antas att ha det (av de som har). Detta gäller cyklister, gående, barn.
För att vårt trafikliv skall vara säkert, måste de med utbildning ta sitt stora ansvar i trafiken. Vi som kör ett fordon är på besök i de gåendes och cyklisternas värld.
Detta betyder inte att cyklister och gående kan göra vad som helst. Deras tanke måste vara att: För mig är trafiken farlig. Jag kan tyvärr inte lita på de med utbildning därför att de tar alla chanser att fuska i trafiken.
De största ögontjänanarna i trafiken är de med utbildning i trafik.
Kan man då köpa sig fri av ett företag i Kalmar, ja då har företagandet nått sin bottennotering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar