fredag 2 mars 2012

Frågestund ?????????

Kommunfullmäktiges sammanträde i onsdagskväll (29/2), innehöll på dagordningen en punkt kallad "Allmänhetens frågestund", avsedd att ge medborgarna en möjlighet att ställa frågor till kommunens politiker.
Frågorna skulle dock skickas in skriftligt i god tid. kanske ok, kanske inte.
Reglerna för frågestunden tillät dock ingen debatt, vilket gav frågestunden ett löjes skimmer.
Jag fick ställa min fråga ang. kommunens bilupphandling och kommunalrådet talade i 5 min. utan att egentligen svara på frågan.
Jag fick göra en kommentar och kommunalrådet talade i 10 min. inte till mig, utan till politikerna i fullmäktige. Dessa fick inte någon replik på diverse påhopp, repliker som skulle kunnat ge frågestunden ett fullödigt innehåll. Ingen annan av allmänheten hade ngn. möjlighet att kommentera eller följdfråga i ämnet.
Frågestunden utmynnade i ett kommunalråds försvarstal för en usel bilupphandling. Ett försvarstal som anklagade övriga politiker, som vara de skyldiga utan att få möjlighet till kommentar.
Nej, ska detta kallas allmänhetens frågestund, måste debatt i frågorna tillåtas. Det kan inte vara ett forum för ett trängt kommunalråd att kritisera sina kollegor, kommunens chaufförer, press och allmänhet utan att bli emotsagd.
Ser fram emot en frågestund i sann demokratisk anda.

1 kommentar:

  1. Bilden är bara helt fantastisk! Sååå klockren i sammanhanget!

    SvaraRadera